Namn

Tänkte jag skulle försöka svara på frågan: NAMN!? Ja inte om jag heter något, utan om vi tänkt på barnnamn. Det har vi, men jag kan inte påstå att vi direkt kommit fram till något. Är ju inte heller känd för att ha jordens bästa minne, så är svårt att komma ihåg när man väl hittar något som gillas. Fast vi har en lista, som vi försöker komma ihåg att fylla på. Här är några namn som står på listan.

Tilltalsnamn:
Hannah (nåd)
Tilde (styrka och strid)
Kelly (krigets segrare och den heliga)
Freja (härskarinna)
Tyra (helgad åt guden Tyr, präst eller kämpe)
Moa (liten mor)
Liv (liv)

Eddie (rik väktare)
Viktor (segrare)
Filip (hästvän)
Adam (man och stamfader)
Kevin (vacker födelse)

Andranamn:
Karin (ren, kysk)
Märta (pärla)
Irma (den starka)
Nova (ny stjärna)
Lykke (Lycka)

Elof (evigt liv)
Knut (den käcke eller den frimodige)

Det som står i parentesen var det som kom upp som namnets betydelse vid en snabb sökning på internet. Mycket krig, strid och segrare.. Andranamnen är många hämtade ifrån släktingar till oss båda, inte Nova och Lykke då.

Ska väl sätta mig och läsa igenom alla kalendern någon dag och titta på alla namnsdagsnamn! Sofie betyder förresten vishet eller den kloka. Krister betyder kristen, men även den store och starke. Måste ju bli en klockren kombination!

Har ni några förslag!?

Det är förresten dags att sätta igång tillverkningen nu om ni ska hinna producera klasskompisar till Hannah/Eddie! Färdig övat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Här bloggar jag:


Kommentar: